Programma-verantwoording

Programma 5 Goed ontsloten en verweven met de regio

Een prettige leefbare omgeving
Weert heeft de ambitie om te groeien. Hiervoor is ruimte geboden in de Omgevingsvisie en is de ruimtelijke ontwikkelstrategie opgesteld. Ondanks de toename van woningen, m2 bedrijventerreinen en voorzieningen, is het van belang dat Weert bereikbaar blijft. Bovendien hechten we tevens waarden aan een prettige, leefbare omgeving. Hiervoor is het programma GroenBlauw in oprichting. Om ruimte te bieden aan ontwikkelingen en bereikbaarheid van voorzieningen te blijven bieden, zijn in 2024 stappen gezet met het parkeerbeleidsplan (parkeerkaders) en de nota parkeernormen. Het uitgangspunt is dat ontwikkelingen in hun eigen parkeerbehoefte, op eigen terrein, moeten voldoen.

Een verkeersveilig verkeerssysteem
Een verkeersveilig verkeerssysteem is een ambitie die in het Mobiliteitsplan Weert 2030 is vastgesteld. Door met herinrichting van wegvakken de vigerende richtlijnen te volgen, wordt de openbare ruimte toegankelijk voor iedereen. Het Rijk stimuleert het verkeersveilig inrichten van de openbare ruimte en heeft ook in 2024 een tranche opengesteld om aanvragen in te dienen. Deze periode loopt vanaf 2024 tot en met 2026. Met de regio Midden-Limburg zijn door medewerkers van Midden Limburg Bereikbaar, in navolging van 2023, ook in 2024 fietscontroles uitgevoerd, fietscursussen gegeven aan jongeren en ouderen om hen wegwijs te maken in het verkeer. Tevens hebben cursussen plaatsgevonden hoe om te gaan met fietsspiegels en is geadviseerd welke fietshelm men het beste kan aanschaffen. Ten aanzien van de hoogwaardige fietsverbinding is in 2024 het gedeelte van Nederweert afgerond en zijn voorbereidingen op het Weerter deel opgestart.

Weert behoudt een sterke centrumfunctie en vervult voor de regio de functie van netwerkstad.
Binnen de regio neemt Weert actief deel aan regionale overleggen en initiatieven. Zo is de aanvraag voor de 5e tranche Regio Deal Midden-Limburg toegekend. In 2024 heeft het RMO Midden-Limburg belangrijke stappen gezet in regionale mobiliteitssamenwerking door voortzetting van verkeersveiligheids-, fietsstimulering- en logistieke projecten. De samenwerking met Midden Limburg Bereikbaar is structureel vastgelegd voor efficiëntere projectuitvoering. Daarnaast zijn gedragsbeïnvloeding en digitalisering van mobiliteitsdata versterkt en is de werkgeversaanpak succesvol uitgebreid. Tot slot is de samenwerking met de provincie en externe partijen geoptimaliseerd voor duurzame mobiliteit en betere bereikbaarheid.

Weert is en blijft goed bereikbaar
In 2024 heeft de raad wensen en bedenkingen kenbaar gemaakt voor het verkeersonderzoek ringbanen. In 2024 is gestart met de inventarisatie van data. Het onderzoek krijgt in 2025 een vervolg. Deze studie is van belang om de bereikbaarheid van bedrijventerreinen, woonwijken en voorzieningen te waarborgen en te verbeteren. De projectaanpak voor Ringbaan-Zuid - Johan Willem Frisolaan is in de markt gezet en kent een relatie met het project Stadsrandzone wat in 2024 participatief is uitgewerkt. De besluitvorming vindt in het tweede kwartaal van 2025 plaats.

Binnen de regio Zuid-Oost/Platform A2 heeft de verkenning plaatsgevonden om de bus op de vluchtstrook te laten rijden. Het gedeelte wat verkend is, is gelegen tussen Weert en Eindhoven (Centraal Station).

Samenwerking in de regio is passend georganiseerd
Gedurende 2024 zijn diverse regionale samenwerkingen doorontwikkeld.
Zo is bijvoorbeeld de Regio Deal Midden-Limburg belangrijk voor de versterkte samenwerking in onze regio en zijn in 2024 stappen gezet om met onze buurregio, de Metropoolregio Eindhoven, tot een passende samenwerking te komen. Enkele voorbeelden die in 2024 speelden zijn de samenwerking in het sociaal domein met Nederweert, de centrumregeling RES Noord- en Midden Limburg en de Omgevingsdienst RUD Limburg Noord.

Deze pagina is gebouwd op 05/30/2025 10:45:51 met de export van 05/28/2025 09:45:48