Programma-verantwoording

Programma 4 Duurzaam en innovatief ondernemen en leven

LASTEN

Economische ontwikkeling
Citymarketing
Er is € 85.000 minder uitgegeven dan begroot omdat de kwartiermakers van Trifaire in het eerste half jaar 2024 veel tijd hebben besteed aan het op orde brengen van de financiën van 2023. Dit heeft ertoe geleid dat de subsidieaanvraag en het activiteitenplan voor 2024 pas later in het jaar zijn ingediend. Hierdoor is het niet volledige budget besteed.

Weerter boulevard
Uw raad heeft voor 2024 incidentele middelen tot een bedrag van € 50.000 beschikbaar gesteld voor een onderzoek naar de herinrichting Weerter Boulevard.
Dit onderzoek wordt gecombineerd met het onderzoek uit de versnellingsagenda, waardoor uitvoering doorschuift naar 2025. Het streven is om de opdracht dit jaar uit te zetten. Vervolgens een bureau te selecteren dat ons kan helpen bij het opstellen van een inrichtingsvoorstel voor het bestaande bedrijventerrein en een stedenbouwkundig plan met verkavelingsplan voor de uitbreiding. De kosten voor planontwikkeling worden dus pas volgend jaar gemaakt.

Stimuleringsfonds binnenstad
Het stimuleringsfonds is medio 2024 vastgesteld, waardoor hier alleen in de tweede helft van 2024 gebruik is gemaakt. Hierdoor is er € 35.000 minder uitgegeven dan begroot. Daarnaast kost het enige tijd voordat de regeling bekend is bij de potentiële gebruikers. De regeling loopt door in 2025.

Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Grondbeleid.

Economische promotie
Voor subsidies voor lokale evenementen is een budget van € 50.000 (gelijk aan het jaarlijkse subsidieplafond hiervoor) geraamd. De werkelijke kosten zijn afhankelijk van het aantal en de omvang van de incidentele evenementensubsidieaanvragen en waren in 2024 lager dan begroot. Voor het tweede opeenvolgende jaar is tevens het voorziene Graaf van Hornefestijn niet doorgegaan. In totaal komt hierdoor € 58.859 ten gunste van het resultaat.

Cultuurpresentatie, -productie en -participatie
De lasten van vastgoed zijn € 233.000 hoger dan geraamd. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Vastgoed.

Duurzaam en innovatief ondernemen en leven
In december 2020 heeft de raad besloten (DJ-1169398) om de rijksmiddelen, die in de
junibrief 2020 en de septembercirculaire 2020 zijn ontvangen, in te zetten voor de lokale
culturele infrastructuur. De bedragen voor het uitvoeringsprogramma Impuls Cultuursector (totaal maximaal € 850.000) zijn beschikbaar tot en met 2024. Een niet aangewend
budget op een onderdeel wordt in de jaarrekening van de gemeente Weert
toegevoegd aan de algemene reserve en uit deze reserve beschikbaar gesteld voor
hetzelfde specifieke doel in het jaar erna, waarbij 2024 het laatste jaar was dat deze
middelen ingezet konden worden. In dit verslagjaar is € 100.000 onbenut gebleven. Omdat de aanwending van de bedragen via de Algemene Reserve lopen is het resultaat uiteindelijk budgettair neutraal.

Afval
De lasten van vastgoed zijn € 135.000 lager dan geraamd. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Vastgoed.

Verwerking afval
Bij de verwerking van afval zijn de begrote kosten gebaseerd op ervaringscijfers uit de coronaperiode, deze zijn niet bijgesteld in 2024. De hogere kosten als gevolg van het nieuwe contract zijn wel opgenomen in de tussenrapportage van 2024.
Ten opzichte van de coronaperiode is het tonnage sterk afgenomen waardoor de gerealiseerde kosten in 2024 € 365.000 lager zijn dan begroot.

BATEN

Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf Grondbeleid.

Cultuurpresentatie, -productie en -participatie
Bij de Bosuil wordt naar verwachting, op basis van de in de subsidiebeschikking vastgelegde maximum van reserves en de overschrijding daarvan, een bedrag teruggevorderd. Omdat formele afwikkeling nog moet plaatsvinden wordt vooralsnog rekening gehouden met € 56.000.

Afval
Afvalstoffenheffing
De baten van de afvalstoffenheffing zijn € 250.000 lager dan begroot.

Verevening
In het contract voor verwerking van huishoudelijk restafval en GFT is verevening van transportkosten opgenomen. Deze verevening is in het nieuwe contract, wat op 1 januari 2024 is ingegaan, wederom opgenomen, terwijl bij het opstellen van de begroting 2024 hier niet vanuit was gegaan en hier geen opbrengsten voor begroot waren. Dit zorgt voor een positief verschil van € 85.000. De aanbesteding van dit nieuwe contract is onder verantwoording van ASL uitgevoerd. Bij de tussenrapportage 2025 zullen deze opbrengsten alsnog worden opgenomen en vanaf 2026 worden deze ook weer in de begroting opgenomen.

Vergoeding PMD
Vanaf 2022 is er een wijziging in de afhandeling van de vergoeding voor kunststof en PMD en hierdoor was in 2023 nog niet duidelijk of het bedrag dat de gemeente Weert aan baten had ontvangen terecht was. Voorzichtigheidshalve is het destijds ontvangen bedrag op een tussenrekening geplaatst, zodat dit terugbetaald kon worden wanneer hier sprake van zou zijn. In 2024 is gebleken dat het bedrag terecht ontvangen is en niet teruggevorderd zal worden, dus komt er een bedrag van € 140.000 ten gunste van het resultaat van 2024.

Inzameling PMD
De gerealiseerde opbrengsten van inzameling PMD bleken in 2024 hoger dan de gemaakte inschatting. Dit zorgt voor € 105.000 meer opbrengsten dan begroot.

Deze pagina is gebouwd op 05/30/2025 10:45:51 met de export van 05/28/2025 09:45:48