Schuldquote
De netto schuldquote van de gemeente bedraagt 31%. Gecorrigeerd voor de doorgeleende gelden bedraagt de quote 25%. De doorgeleende gelden betreffen met name de leningen aan een woningbouwcoöperatie. Het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) staat garant voor deze leningen. Het kredietrisico wordt daarmee beperkt. De schuldquote van de gemeente is als laag te bestempelen. De netto-schuldquote in de begroting 2024 was met 64,71% fors hoger. In de begroting werd namelijk rekening gehouden met het aantrekken van een geldlening in 2024. Door diverse redenen* was de liquiditeitspositie hoger in 2024 en hoefde er geen lening afgesloten te worden. Doordat er enkel aflossingen van leningen zijn in 2024, daalt de schuldquote.
* Verwezen wordt naar de financiële analyse op het onderdeel Treasury bij het programma 'Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien'.
Solvabiliteit
De solvabiliteitsratio bedraagt 46% en is daarmee 3% gestegen t.o.v. de ratio in de jaarrekening 2023. De stijging wordt veroorzaakt door de daling van de langlopende schulden en de toename van het eigen vermogen. Het landelijk gemiddelde van deze ratio in de gemeenteklasse (45.000-60.000 inwoners) is 36%. De solvabiliteitsratio zit boven de kritische bandbreedte van 20-30% en is als normaal te beschouwen. Het feitelijke verloop van de ratio wordt beïnvloed door het werkelijke investeringstempo en de behoefte om hiervoor geld aan te trekken en de ontwikkeling van het eigen vermogen of wel de reserves.
Structurele exploitatieruimte
In de periode 2019-2021 was het kengetal negatief. De omslag naar een positief kengetal vanaf 2022 (3,48%) heeft zich verder doorgezet in 2024 tot 7,13%. Dit betekent dat de structurele baten hoger zijn dan de structurele lasten. In het grafisch overzicht wordt dit op een andere manier weergegeven: hier wordt aangegeven of alle structurele lasten worden gedekt door structurele baten. Dit is voor 107,13% het geval.
Grondexploitatie
De waarde van de grondexploitaties in relatie tot de totale baten van de gemeente is in 2024 toegenomen van 7,64% naar 9,63%. De stijging wordt vooral veroorzaakt door het bouwrijpmaken Laarveld fase 3 en 4. De quote blijft hiermee ruim in de veilige zone. Een quote beneden de 20% wordt namelijk niet als risicovol aangemerkt.
Belastingcapaciteit
De woonlasten van de gemeente zijn lager dan het landelijke gemiddelde (94,67%). Ten opzichte van 2023, toen de belastingquote 93,64% bedroeg, is er iets minder ruimte ontstaan om structurele lasten op te vangen.
Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen is gedaald, van 3,85 in 2023 naar 2,44 in 2024. Dit wordt enerzijds veroorzaakt doordat de risico's qua omvang circa € 2,5 miljoen zijn gestegen. Anderzijds is bij de berekening van de beschikbare reserves in 2023 ten onrechte het volledige jaarrekeningresultaat opgenomen. Bij de berekening van 2024 is alleen de netto toevoeging aan de algemene reserves opgenomen. Bij herrekening van het weerstandsvermogen 2023 (op de wijze van 2024) zou het weerstandsvermogen in 2023 3,03 hebben bedragen. Op basis van de herrekening is de daling van de beschikbare reserves ten opzichte van 2023 € 3,6 miljoen.